Mixing spirits

(Versión en español abajo)

The last time I worked with AGRESONIDO, playing the guitar, I arrived already prepared, having listen and digested the tracks and lyrics of the songs he gave me: with arrangements and ideas to propose and record.

This time I was part of a pedagogic process: being inside a class of this hip-hop producer, who gives a whole music production experience to his students. Guitar on my shoulders, whitout expectations, the invitation was simple: “Bro, can you come here and record some guitars on tuesday?”. I: “Sure!”

The song was almost finished; the tracks (instrumental) were complete, they just needed an organic guitar (real guitar) over the arrangements they created virtually with VTS and MIDI. A couple of minutes for the listening of the melodies, and we were ready. The time in the studio is always preciated, so I changed a few notes they gave me, for me to record sooner. In that moment, Mauro (Agresonido), after giving certain control of the process to his student (Mpro), interrupts the scene and said something like this: If you are the producer of this, you have to be clear. If you are convinced of your idea, the most important thing is to make it the way it is… “many times you will work with musicians who will impose new arrangements.. and they could not liking you”. I understood the context of the work we were doing… A few minutes for capturing the spirit of the whole thing, with precision.. let’s go. The producer is a director who must have the character and the capacity to communicate whatever he/she wants to anyone who works with him/her.

Then, the other part of the session: complete freedom for me to record on new sections of the song. And that’s when the magic of the giving, that I think, could be named “artistic” occurs. The rapport with the atmosphere and content, the free use of the instrument, the feedback from the musicians you work with, the recording and the listening.

This song was a mix of two situations, which normally are separated in different kind of works (jobs): one one hand, the precision of the execution, on the other, free joint creativity.

 

La última vez que trabajé tocando la guitarra con AGRESONIDO, llegué preparado, habiendo escuchado y digerido las bases y letras de las canciones que me entregó, ya con arreglos e ideas listas para proponer y grabar.

Esta vez fui parte de una proceso pedagógico: llegar a una clase de este productor de Hip-Hop, que en su estudio ofrece una experiencia de producción musical transversal a sus alumnos. Guitarra al hombro, sin expectativas, la invitación fue un simple: “perrito, podrías venir a grabar unas guitarras el martes?”. Yo feliz.

Resulta que el tema estaba prácticamente terminado; las bases completas, solo necesitaban de una guitarra orgánica (real) sobre los arreglos que habían creado virtualmente mediante VST (instrumento virtual) y MIDI. Un par de minutos para escuchar las líneas, y ya. El tiempo en estudio siempre es valioso, por lo que en un comienzo modifiqué levemente las melodías que me pasaron, para grabar pronto. Así fue como Mauro (agresonido), tras haberle dado las riendas a su alumno (Mpro) del proceso, interrumpe la escena y deja en claro algo más o menos así: uno como productor debe tener todo claro. Si estás convencido de tu idea, llevarla a cabo tal cual es lo más importante… “muchas veces uno se topa con músicos que imponen nuevos arreglos, que tal vez ni te gustan realmente”. Y así fue como entendí el contexto de trabajo en que estábamos. Un par de minutos más para aprender el espíritu de lo que se quería, con exactitud, y a grabar. El productor es un director que debe tener el carácter y la capacidad de comunicar lo que quiere a cualquiera que trabaje con él.

Luego, la otra parte: completa libertad de mi parte para ciertas secciones del tema. Y ahí es donde ocurre la magia de la entrega, que pienso, puede bautizarse “artística”. La compenetración con la atmósfera y el contenido, el uso libre del instrumento, el feedback de los músicos con los que trabajas, la grabación y la escucha de lo grabado.

Este tema fue una mezcla de dos situaciones que normalmente se ven separadas en trabajos de distinta naturaleza: por un lado, la exactitud de la ejecución, por el otro, la creatividad conjunta libre.

Advertisements